Tutustu muihin ihmisiin, siten oppii maailmasta aina lisää!

YVI-hankkeen Verraton verkosto 2014 -kilpailu on startannut! Kilpailuaika on 12.2.-14.4. Alla kilpailun arviointiraatiin kuuluvan yrittäjä Minna Valtarin näkemyksiä verkostoitumisesta. Linkki kilpailusivulle jutun lopussa.

 

"Elinehto kaikelle" on yrittäjä Minna Valtarin kiteytys kysymykseen mitä verkostoituminen on. "Tutustu muihin ihmisiin, siten oppii maailmasta aina lisää." Sosiaalinen media on tehokas väline juuri verkostoitumiseen - ja lisäksi some on tapa tulla esille ja toteuttaa itseään. Oman osaamisen ja tekemisen voi koota portfolioksi vaikkapa omalle blogisivulle. "Sosiaalisessa mediassa voi löytää vaikka harrastukselleen valtavan kuulijakunnan, jos panostaa asiaan. - On mahdollista tehdä harrastuksesta jopa työ itselleen."

Minnan kohdalla some-osaaminen - ja samalla verkostoituminen - on edennyt uraan ja asiantuntijuuteen asti. Minnan vuonna 2012 perustama Someco Oy kouluttaa yrityksiä käyttämään sosiaalista mediaa ja tuottaa siihen liittyviä palveluita. Idea yritystoiminnalle lähti Minnan äidin sosiaalisen median työkäyttöön liittyvistä pohdinnoista. Yrityksen perustamista edelsivät vuodet toiminimiyrittäjänä ja mm. freelance-kirjoittajana sekä USAssa käyty koulutus, jossa paneuduttiin mm. Twitterin käyttöön kriisiviestinnässä.

Takaisin verkostoitumisen keinoihin ja käytäntöihin: sosiaalinen media ei suinkaan ole se ainoa, vaan tapoja ja mahdollisuuksia on monia. Minnan taustalta löytyy mm. voimistelua, jumpanohjaajan työtä ja työväenopiston kurssien vetämistä. Siksi Minna kannustaakin nuoria mukaan harrastuksiin, jotka osaltaan kehittävät työelämässä tarvittavia taitoja. Sosiaaliset tilanteet tuntuvat luontevilta myös työssä, kun niihin on tottunut jo harrastustoiminnan puitteissa.

Yritystoiminnan pyörittämisen lisäksi Minna toimii aktiivisesti yrittäjäjärjestössä ja on mm. korkeakoulujen käytettävissä YES-kummina. Minna kuuluu Verraton verkosto 2014 -kilpailun arviointiraatiin ja heittää kilpailun puitteissa ilmaan kysymyksen: miten koululaisten vapaa-ajan some-toimintaa voisi tuoda tehokkaammin mukaan myös koulutyöhön?