Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /var/www/fs3/36/yvifi/public_html/templates/yvi/index.php on line 65

Strict Standards: Non-static method Sl_helper::mb_str_split() should not be called statically in /var/www/fs3/36/yvifi/public_html/includes/sl_helper.php on line 12
YVI - Itsearviointi

Yrittäjyyskasvatuksen itsearviointi

Itsearvioinnin työkalut opettajalle, rehtorille, opettajankouluttajalle, opettajaksi opiskelevalle ja perusopetuksen oppilaalle

Opettajalle ja rehtorille:

Yrittäjyyskasvatuksen mittaristo™ on tarkoitettu perus- ja toisen asteen opettajille ja rehtoreille oman toiminnan arviointiin ja kehittämiseen. Se on maksuton netistä löytyvä työkalu, ja jo yli 2000 opettajaa hyödyntää sitä omassa työssään. Klikkaa itsesi mittaristoon, ja liity mukaan käyttäjäjoukkoon!

Opettajankouluttajalle:

Yrittäjyyskasvatuksen mittaristosta™ on kehitetty mittaristo opettajankouluttajien itsearviointityökaluksi. Pääset käyttämään YVI-mittaristoa alla olevasta linkistä. 

Opettajankouluttaja, hyödynnä mittaristoa osana opetustasi!

Opettajaksi opiskelevalle:

Yrittäjyyskasvatuksen mittaristoa™ voi käyttää jo opiskeluaikana, sillä kasvu opettajaksi alkaa jo opiskeluvaiheessa. Mittariston kysymykset on suunniteltu jo opetustyössä oleville henkilöille, joten opettajaksi opiskelevilla ei välttämättä ole mahdollisuutta vastata kysymyksiin samalla tavalla. Opettaja-opiskelija voi kuitenkin vastata kysymyksiin olemassa olevan osaamisen, olemassa olevan opettajakokemuksen, harrastusten tai henkilökohtaisen muun osaamisen, toiminnan ja kokemuksen pohjalta. Opiskelija voi katsella tulevaisuuteen ja vastata sen mukaan miten voisi opettajana toimia.

Opettajaksi opiskeleva, tule mukaan käyttäjäjoukkoon!

Perusopetuksen oppilaalle:

Oppilaan toiminnan itsearviointityökalu Laaturi on kehitetty osana YVI-hanketta. Pedagoginen lähtökohta on yrittäjyyspedagogiikan soveltaminen perusopetuksen oppilaiden toiminnan laadun arviointiin. Sivun alla olevasta tiedostolaatikosta löytyvät sekä oppilaan itsearviointilomakkeet että opettajan ohje.

Laaturin tärkein lähtökohta oppilaan toiminnan laadun arviointiin on se, että kaikki oppilaat vaikuttavat ryhmään, jossa he työskentelevät. Jokaisella oppilaalla on oma vastuunsa siitä, että ryhmässä opiskelu on mahdollista ja tuloksekasta. Oppilas voi omalla toiminnallaan
edistää ryhmän työskentelyä ja oppimista, tai päinvastoin. Kaikki työkalun arviointiväittämät pohjautuvat joihinkin yrittäjyyspedagogisiin kasvatustavoitteisiin. Näitä on eritelty kunkin arviointiväittämän osalta opettajan ohjeessa (alla Tiedostolaatikossa).

Yrittäjyyskasvatus on Laaturissa ymmärretty yleissivistävän koulutuksen näkökulmasta. Kasvatustavoitteista korostuvat yrittäjämäisten valmiuksien ja ryhmätyöskentely- ja vaikuttamistaitojen kehittyminen. Tavoitteena on siis ihminen, jolla on tulevaisuudessa mahdollisuustoimia vastuullisesti yrittäjänä, jos hän niin valitsee.

 

 

Kysy lisää

  • Anne Tiikkala Opettaja, opettajankouluttaja, Turun normaalikoulu +358 40 867 6915 Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
  • Elena Ruskovaara Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.